Geschiedenis

Het begin .... 1956


Een brandstof crisis doemt op in Engeland wanneer Egypte ingrijpt op het Suez kanaal.
Hierdoor begint de "auto verkoop"-duik en wordt het brandstof rantzoen van kracht.
Kopers gaan dan 'ook in de ruwe bubble car' rijden. De British Motor Corporation besluit om de "Morris Minor designer" Sir Alec Issigonis weer in te huren.

1957


Issigonis, een 51 jaar oude ingenieur, laat Sir Leonard Lord zien dat hij weet wat voor economische auto de wereld nodig heeft middels een serie schetsen. Hij wil de schetsen alleen maken als hij een vrije hand hierin krijgt. Lord gaat hier ongeduldig akkoord mee.

1958


Mini krijgt hierdoor snel vorm rond het concept van Issigonis. Nieuwe ideeën krijgen vorm. Het situeren van de versnellingsbak onder de motor, voor-wielaandrijving met de motor dwars opgezet, en rubberkegel vering, die door rubber deskundige Alex Moulton is ontworpen, zijn hier voorbeelden van.

1959


Mini wordt op de markt gezet in augustus, gekenmerkt als de Austin Mini Zeven en de Morris Mini Minor. De reacties zijn gemengd omdat de mini nog decoratie-vrij is. De prijs is ongelooflijk goedkoop; € 496. Leuk detail: Issigonis, is een ketting-roker, vandaar dat er een asbakje in de auto zit. Maar omdat hij ook van stilte houdt, is er geen radio.

1960


Meer dan zo'n 116.000 Mini's worden in dit jaar niet verkocht. Longbidge kan een hogere productie aan maar het publiek is nog een beetje lusteloos. De eerste nieuwe afgeleiden zijn geopenbaard: een uiterst kleine bestelwagen met een langere wielbasis en dubbele deuren bij de rug, en een stationcar met opgelijmd hout. Ford koopt een Mini, ontmantelt het, en berekent - terecht - dat BMC het als een verlies maakt.

1961


De Riley Elf en Wolseley Hornet zijn identieke kleine luxe Mini's, met traditionele grill's en uitgebreide bagageruimtes met uiterst kleine handgrepen aan beide kanten. F1-auto bouwer John Cooper realiseert zich dat de Mini een ongelooflijke controle en wegligging heeft. Hij sluit een overeenkomst met BMC om 1000 Mini Coopers te maken, zodat BMC zich kan kwalificeren voor de productie van race-auto's. De Mini Cooper gaat de verkoop in met een vermogensstijging naar 55bhp.

1962


Een Mini Cooper wint de Holland Tulip Rally, die door Stirling Moss's zus Pat gereden wordt. Rauno Aaltonen ligt tweede in de Monte Carlo Rally totdat zijn Cooper omrolt.

1963


De nog snellere Mini Cooper S heeft 70bhp en haalt een snelheid van 160 km/h met een verlichte versnelling. Peter Sellers heeft zijn Cooper aangepast door vlechtwerk op de zijkant te schilderen. Sterren als Margot Fonteyn en Ringo Starr sluiten zich aan bij de trend wanneer de Mini hip wordt.

1964


De Mini Moke gaat de verkoop in. Oorspronkelijk ontworpen als terreinauto tijdens een oorlog. Het ontwerp is zo dat in een oorlogsgebied de Mini Moke kan landen met een parachut. Het leger wijst het ontwerp af omdat ze geen behoefte heeft aan grondontruimingsvoertuigen. Maar het is een leuke, goedkoope, open, 4 persoons auto. Dezelfde Cooper S die Hopkirk bracht naar een overwinning op de Tour de France wint de Monte Carlo Rally. Alle Mini's krijgen Moulton's vloeistof gevulde hydraulische vering om de rit te veraangenamen, en diverse schakelaars worden verplaatst om functiesje te kunnen blijven bedienen als je in de gordel zit.

1965


De tweede Monte Carlo Rally overwinning voor de Mini, deze keer is het Timo Makinen die wint.

1966


Timo Makinen en Paul Easter zijn gediskwalificeerd voor wat de derde Monte Carlo overwinning kon zijn voor de Cooper S. Dit komt door onreglementaire settings. De derde overwinning komt in 1967.

1967


De draaicirkel wordt verminderd met het Minipakket MKII van 960cm naar 840cm. De derde Monte Carlo Rally wordt weer gewonnen door een Mini.

1968


9x, een super Mini met een hatchback waar Issigonis jaren lang aan heeft gewerkt, is van de baan. John Rhodos brand zijn Cooper S op aan de overwinning van de Britisch Touring Car kampioenschap. De hydraulische vering wordt vervangen door de oude rubber opstelling, omdat dit goedkoper is en omdat hydraulische vering verboden wordt in Duitsland.

1969


De Austin en Morris titels worden verandert in Mini. Om dit te vieren worden opwind ramen geplaatst, hoewel deze slechts enige tijd beschikbaar zijn voor de Italiaanse, Zuid Afrikaanse en Australische ontwerpen. Clubman heeft een vierkante omhooggaande neus en een nieuw dashbord, terwijl de 1275GT een nieuwe sportieve uitgave is. De Mini's worden gebruikt in de film The Italian Job met Michael Caine.

1971


Britisch Leyland beslist dat ze John Cooper niet willen blijven betalen voor elke Mini Cooper die verkocht wordt. Vanaf dat moment wordt de laatste reeks van meer dan 150.000 gemaakt. De jaarlijkse Mini productie piekt naar 318.475.

1976


Italie: Innocenti lanceert zijn eigen hatchback die gebaseerd is op het Mini onderstel. Hoewel het plan er is om er in Engeland 5000 per jaar te maken, blijven de Mini 90 en 120 slechts in Italie. De Mini 1000 Limited Edition is de eerste van de van de velen showroom modellen die er daadwerkelijk komt.

1979


De oude Magic is er nog. Een Mini wint de British Saloon Car kampioenschap.

1980


De veel aangekondigde Austin Mini Metro wordt gelanceerd, gebruikt wordt de Mini subframe in een hatchback-body. 18 jaar later, als de Rover 100 de productie stopt - overleefd de Mini zelf.

1984


Alle Mini's krijgen als standaard 12 inch wielen en schijfremmen.

1985


Rover neemt de verkoop van Mini's in Japan over. Een aankondiging met daaraan een massieve explosie van de verkoop.

1986


De vijf miljoenste Mini rolt van de lopende band in Longbridge.

1988


Sir Alec Issigonis overlijd op een leeftijd van 88 jaar.

1990


Rover pakt uit met een nieuwe Mini Cooper. Aanvankelijk is het een Limited Edition met de handtekening van Cooper en met witte strepen op de motorkap, het is al snel de best verkochte Mini. Cooper garages verkopen ook hun eigen Mini Specials, later verkocht als een moderne Cooper S.

1992


Een motor met 1275cc is nu de keus voor de Mini. Een katalysator word onder de Mini gemonteerd.

1993


De Mini Cabriolet gaat in de verkoop met een prijs van £12,000. De ontwikkeling is samen met Karmann in Duitsland tot stand gekomen. 414 Mini Cabrio's worden gemaakt.

1995


"Autocar", welke haar 100st verjaardag viert, benoemt Mini tot auto van de eeuw.

1997


In de laatste grote opknapbeurt is de Mini nu enkel beschikbaar in een 1.3 injectie of als Cooper en is te koop vanaf £9000. Ook is deze standaard uitgerust met een airbag aan de bestuurderskant.

1999


Rover kondigde aan dat de productie in 2000 zal beëindigen. De productie heeft waarschijnlijk een top van 5.4 miljoen auto's. Dit heeft deze auto tot de best verkochte auto van Groot-Brittannië gemaakt. De body's zullen voor reserveonderdelen gemaakt blijven worden.

2000


De nieuwe Mini wordt onthuld in Parijs en een maand later in de UK.





Bron van informatie: http://www.minionline.tk